Gospode
primi ovu ženu poznatu u celom
svetu pod imenom
Merlin Monro
mada to nije bilo njeno pravo
ime
(a ti znaš pravo ime te
sirotanke koju su silovali
u devetoj godini,
one male prodavačice koja je u
šesnaestoj htela
da se ubije)
koja sad staje pred Tebe bez
ikakve šminke,
bez svog agenta za štampu,
bez fotografa, bez potpisivanja
autograma,
sama kao astronaut suočen sa
svemirskom noći.
Kao devojčica, sanjala da stoji
gola u crkvi
(tako piše u Tajmu)
pred gomilom ljudi što kleče s
glavama na podu,
da je morala da hoda na prstima
da ne zgazi koju glavu.
Ti poznaješ naše snove bolje
nego psihijatri.
Crkva, kuća, pećina, to je
sigurnost majčine dojke
ali i nešto više od toga...
Glave su obožavaoci, jasno,
(masa glava u tami pod mlazom
svetlosti).
Ali hram nije studio kompanije 20th Century-Fox
koji Tvoju kuću za molitvu
pretvoriše u jazbinu lopuža.
Gospode
u ovom svetu zaraženom gresima
i radioaktivnošću
Ti nećeš kriviti samo jednu
malu prodavačicu,
koja je kao svaka prodavačica
sanjala da postane
filmska zvezda.
I njen san se ostvario (ali kao
stvarnost tehnikolora).
Ona je samo postupila prema
scenariju koji smo joj dali
- - Scenariju naših života – a on je bio
besmislen.
Oprosti joj, Gospode, i oprosti
nama
naš 20th Century-Fox
i ovu Kolosalnu
Super-Proizvodnju u kojoj smo svi radili.
Ona je bila gladna ljubavi, a
mi smo joj dali sredstva za smirenje.
Za tugu što nismo bili sveci
preporučili smo joj
Psihoanalizu.
Seti se Gospode kako je rastao
njen strah od kamera
njena mržnja prema šminkanju –
zato je htela novu
šminku za svaku scenu –
kako su rasli strah od studija
i sklonost ka zakašnjavanju.
Kao svaka mala prodavačica
sanjala je da postane filmska
zvezda
i njen život je bio nestvaran
kao i san koji psihijatar
tumači i odlaže u arhiv.
Njene ljubavi bile su kao kad
ljubiš zatvorenih očiju
pa otvoriš oči
i otkriješ da su poljupci pod
reflektorima
i da se gase s njima!
Da se demontiraju dva sobna
zida (to je filmska scena)
dok se Režiser sa svojom
sveskom udaljava,
jer scena je snimljena.
Ili kao krstarenje jahtom,
poljubac u Singapuru, ples u Riju
prijem u vili Vojvode i
Vojvotkinje od Vindzora
viđeni u sobici nekog bednog
stana.
Film se završio bez završnog
poljupca.
Našli su je mrtvu u krevetu s
rukom na telefonu.
Islednici nisu saznali koga je
to htela da zove.
Bilo je to
kao da je neko okrenuo broj
jedinog prijateljskog glasa
a zatim čuo glas sa trake kako
izgovara: WRONG NUMBER.
Kao kad čovek koga su ranili
gangsteri
pruži ruku za telefon čije su
žice iščupane.
Gospode
bilo ko da je taj koga je ona
htela da zove
a nije zvala (možda to nije bio
niko
ili je bio neko čijeg broja
nema u Anđeoskom imeniku)
Ti odgovori na poziv!
Ernesto Cardenal
Sa španskog Krinka Vidaković Petrov
Psalmi
DOM 1983. Beograd
fotografija preuzeta sa https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ernesto_Cardenal_a_la_Chascona_2.jpg
autor fotografije Roman Bonnefoy
fotografija preuzeta sa https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ernesto_Cardenal_a_la_Chascona_2.jpg
autor fotografije Roman Bonnefoy