Agnješka Žuhovska, PROMETEJEVA JETRA


Agnješka Žuhovska - Arent

 

 

*.*.*

 

Kojim putevima hodaju moje misli?

Dobro znaš

Ne po zlatnim drumskom šljunku.

No da li ćeš naći pravac

gazeći na kolenima

sporednom stazom iza zahoda?

   Ako tražiš mene

   slobodno juri

   napred pakloputem.

Nemoj da se sekiraš

Presečen

biće čitava večnost

da razmisliš

kako si ovde stigao.

 

 

Rondo

 

Čuvši na ovu smrt

stopalo moje levo

se ubilo o desno

i zubi su se rasprasnuli po trotoaru

Kako sam mogla da ostanem hladna kao ploča?!

   Upao pas u kuhinju

   oteo mesa četvrt

   videvši to zli mesar

   zaklao psa na smrt!

Čuvši na ovu smrt

stopalo moje levo

se ubilo o desno

i zubi su se rasprasnuli po trotoaru

   Nisam ja trotoarska ploča

   no hladna sam ploča kuhinska

   a zubi umesto u meso zaronit'

   su se rasplasnuli po trotoaru

   Kako sam mogla da ostanem hladna kao ploča?!

Upao pas u kuhinju

oteo mesa četvrt

videvši to zli mesar

zaklao psa na smrt!

   Ma loš je bio mesar

   koji pokopao psa

   i ne ma ne ma mesa

   i hladna je ploča

Nisam ja trotoarska ploča

no hladna sam ploča kuhinska

a zubi umesto u meso zaronit'

su se rasplasnuli po trotoaru

Kako sam mogla da ostanem hladna kao ploča?!

   Upao pas u kuhinju

   oteo mesa četvrt

   videvši to zli mesar

   zaklao psa na smrt!

Čuvši na ovu smrt...

itd.

 

 

 

 

*.*.*

 

Tiho tamno

noću

Frižider teško dahće

od jada

(ujeden je krastavac unutra...)

„Leka... leka...“

-          prosi

Zato zatvaraj čvrsto

flaše limenke kartone

alkohola

da zaštitiš

unutrašnost od nebića

   Frižider dahće teško

   od jada

   tiho tamno noću

 

*.*.*

 

Kao krila vrane

u tihu noć

dlanovi moji iznad sveta

vise godinama

kao zaboravljene gaće na žici

učvršćene prvim mrazom

kako ne smeju da dodirnu

puža

(...tako meko uranja u svoju tajnu)

Kao krila vrane

u tihu noć

dlanovi moji iznad sveta

 

*.*.*

 

Pre nego što si rođen

-          nećeš možda to da veruješ –

da Zemlja

isto je bila Zemlja

i još ako

za vreme tvog života neće isčeznuti

onda i posle tvoje smrti

Zemlja će Zemlja da ostane

 

 

*.*.*

 

Sreli smo se na uskom stepeništu

-          Nemoj tamo –

rekao si

-          Ne vredi –

Nisam poslušala

Dugo sam se penjala

Zar zato

da sad isto slomljena

silazim

ili da vinem jednom

preko oblaka

ka betonu

?

 

*.*.*

 

Nešto dahće u telu

-          duh!

 

*.*.*

 

Šta može da se kaže o nečemu šta je potpuno belo? ***


Kad čovek može da ima

dve noge

zajedno

i dve ruke

takođe istovremeno

i oči i uši

dva plućna krila

i dva bubrega

Zašto ne i dva lica?


***


Jer mi smo beskućnici

- možemo stanovati

u kutiji za cigarete

belo-belim dimom

Habemus papam

- hoćemo da se pozdravljamo

bele pipete

beskućni stanovnici

čak ni od kartona

jer malena kutija cigareta

već je trajna investicija

I tako prkosno napred

pa napred

(rak se povlači)


***

Videla sam Prometeja

iz tamnog bezdana njegove utrobe

kao sa ognjenog vulkana

bukte isparine pokradene ljudske sreće

- ognjene vode

Bio je prikovan uz visoku ivicu

a sumpor mu izjedao jetru

koja još uvek zarasta



sa poljskog prevela autorka

izvor: časopis Sent